Logopedie voor kinderen
Problematieken
Je kan bij ons terecht met hulpvragen die binnen volgende logopedische domeinen voor kinderen vallen:
Leermoeilijkheden en stoornissen
Stotteren
Taalproblemen
Articulatieproblemen
Afwijkend mondgedrag
…
Ontdek hieronder meer over ons aanbod!
Leermoeilijkheden en stoornissen
Bij sommige kinderen verloopt het lezen, schrijven en/of rekenen wat trager of moeilijker. Een logopedist onderzoekt wat er juist moeizamer gaat en bepaalt de achterstand t.o.v. leeftijdsgenoten. Tijdens de therapie trachten we het kind te ondersteunen, eventuele achterstand in te halen en te remediëren op zijn of haar niveau. Wanneer er geen andere beïnvloedende factoren zijn, de problemen hardnekkig blijven en de achterstand niet of onvoldoende ingehaald kan worden, is er meestal sprake van een leerstoornis, namelijk dyslexie (lees- en/of spellingstoornis) of dyscalculie (rekenstoornis). Indien één van deze diagnoses gesteld wordt, kunnen er in samenspraak met de ouders en school eventuele specifieke maatregelen genomen worden.
Stotteren
Ongeveer 3% van de bevolking stottert. Stotteren begint meestal tussen het 3e en 6e levensjaar, de periode waarin de spraak- en taalontwikkeling in volle gang is. Iemand kan gaan stotteren als hij daar aanleg voor heeft. Dit wil zeggen dat het aansturen van de spreekspieren op het juiste moment (de timing van de spraakspieren) zwak is. Het stotteren komt pas werkelijk tot uiting indien er ook, voor de persoon die stottert, uitlokkende factoren aanwezig zijn (vb. vermoeidheid, tijdsdruk, taal- of spraakdruk, emoties, …). Eén derde van de kinderen die beginnen stotteren, herstellen spontaan. Bij anderen persisteert het stotteren en is het aangewezen begeleiding te volgen. Stotteren kan zich uiten in een herhaling (vb. vi vi vis), verlenging (vb. wwwwwant) of blokkade (vb. k. ist (. staat voor een onderbreking van de spraak)). Er kunnen ook bijkomende, secundaire gedragingen optreden in de vorm van startgedrag, duwgedrag, vermijdings- en uitstelgedrag..
Taalproblemen
Bij de ontwikkeling van taal onderscheiden we verschillende fases. Wanneer de taal van je kind wat trager op gang komt of langzamer ontwikkelt dan normaal spreken we van een taalachterstand. De moeilijkheden met taal kunnen zich voordoen op vlak van begrip en/of productie. Mits goede begeleiding kan deze achterstand worden ingehaald. Ouders worden betrokken in de begeleiding zodat ze thuis ook zoveel mogelijk de taal kunnen stimuleren.
Wanneer ondanks intensieve oefening de taalproblemen toch blijven bestaan, spreken we van een taalstoornis. Deze diagnose wordt multidisciplinair gesteld in samenspraak met alle betrokken partijen en een multidisciplinair centrum.
Articulatieproblemen
Er is sprake van een articulatiestoornis indien de articulatie afwijkt in vergelijking met die van leeftijdsgenoten. Meestal is het kind hierdoor moeilijker verstaanbaar. We onderscheiden twee grote groepen, namelijk fonetische en fonologische articlatiestoornissen.
Bij een fonetische articulatiestoornis weet het kind perfect welke letter hij/zij wil zeggen, maar lukt het niet om tot de juiste productie te komen (vb. een /s/ die tussen de tanden wordt geproduceerd (interdentaliteit), een /r/ die niet wil trillen, …).
Bij fonologische articulatiestoornissen kan het kind de meeste klanken wel correct produceren, maar heeft het moeite met deze te gebruiken in woorden. Sommige klanken worden weggelaten, vervangen of toegevoegd (vb. taas i.p.v. kaas, toel i.p.v. stoel, bjauw i.p.v. blauw, …).
Afwijkend Mondgedrag
Afwijkende mondgewoonten zoals duim- en vingerzuigen, een afwijkend slikpatroon, mondademen en lispelen of slissen kunnen het evenwicht in het functioneren van de spieren in en om de mond verstoren. Oro-myofunctionele therapie (OMFT) is er op gericht om via oefeningen de balans van de spieren te herstellen, waardoor de vorm van het gebit mee kan veranderen. Hierdoor kan soms de orthodontische behandelingstijd verkort worden en wordt terugval tegen gegaan. Thuis aan de slag gaan met de aangebrachte oefeningen is essentieel om het gewenste resultaat te verkrijgen..
Typles: Leren typen met 2 handen en tien vingers
Leren typen met 2 handen en tien vingers
2Hands4kids is een typmethode (ontwikkeld door Wendy Peerlings) die kinderen op een speelse manier vlot en blind leert typen op een computer. Door de unieke aanpak, waarbij verschillende zintuigen en leerkanalen (auditief, visueel, motorisch-tactiel, geheugen en redeneren) gelijktijdig worden aangesproken, wordt het voor kinderen met leer- of motorische problemen makkelijker om blind te leren typen. Via speelse oefeningen trachten we alle toetsen aan te leren en te automatiseren. Aan elke letter wordt een woord/symbool gekoppeld en aan elke vinger koppelen we een kleur. In 10 lessen leren de kinderen blind typen en kennen ze een volledig toetsenbord vanbuiten. Thuis worden de geleerde zaken verder ingeoefend. De lessen wordt gegeven in kleine groepjes van maximum 4 kinderen.
Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.
Therapeuten
Imke Peeters
Logopedist en coördinator van De Lessius
Ik ben sinds 2018 actief als logopedist. Door mij regelmatig bij te scholen geef ik kwalitatieve therapieën. In 2019 voltooide ik het postgraduaat stotteren. Daarnaast volgde ik reeds meerdere opleidingen binnen andere domeinen. Samen met mijn collega’s werk ik aan mijn grote droom om een kwalitatieve groepspraktijk uit te bouwen. Samenwerken met andere therapeuten geeft mij energie en stimuleert me om met een ruime blik naar cliënten te kijken. Het geeft me veel voldoening om kinderen te helpen en te doen groeien op hun eigen tempo.
Floor Michiels
Logopedist, stottertherapeut
Tijdens mijn opleiding deed ik ervaring op in een multidisciplinaire groepspraktijk en het buitengewoon onderwijs. Tijdens deze stages kwam mijn grote passie voor het werken met kinderen naar boven. Het is belangrijk dat een kind zich goed voelt en zichzelf kan zijn tijdens therapiesessies. Dat is voor mij de basisvoorwaarde voor een succesvolle logopedische behandeling. Kinderen stimuleren in hun ontwikkelingsproces geeft me veel voldoening. In de toekomst wil ik mij graag specialiseren in stotteren omdat dit fenomeen mij enorm boeit. Ook wil ik regelmatig bijscholingen en cursussen volgen om mijn kennis up-to-date te houden. In mijn vrije tijd volg ik dansles en ga ik graag op pad met vrienden.
Demi Verhoeven
Logopedist
Ik ga graag speels en creatief met kinderen aan de slag. Het is mijn doel om elk kind te laten stralen op zijn of haar eigen manier. Tijdens mijn stage in het ziekenhuis heb ik waardevolle ervaring opgedaan en het kriebelt om mezelf verder bij te scholen in logopedische therapie voor volwassenen. Naast mijn werk als logopediste heb ik een grote passie voor reizen. Ik geniet ervan om de wereld rond te trekken en nieuwe culturen te ontdekken.
Aanmelden
Tarieven en terugbetaling
Alle logopedisten in Praktijk De Lessius werken gedeconventioneerd, omdat we onze behandelingen steeds kwalitatief en up-to-date wensen te houden. We volgen de tarieven die door onze beroepsvereniging worden voorgesteld. De kostprijs van een therapiebeurt (30 minuten) bedraagt €38, waarvan (mogelijk) een deel wordt terugbetaald.
Voor patiënten met verhoogde tegemoetkoming blijven de RIZIV tarieven gelden.